Blogger Layouts

Wednesday, October 31, 2012

Belajar Dari Semut, Labah-Labah dan Lebah

Assalamualaikum :)

Di dalam Al-Quran ada terdapat banyak nama haiwan yang disebutkan di dalamnya seperti semut, lebah, lembu, unta, gagak, keldai, gajah, lalat, monyet, nyamuk, labah-labah, burung, kuda dan ikan. 

Namun begitu, terdapat 3 jenis haiwan kecil yang menjadi nama surah di dalam Al-Quran. Ia adalah An-Naml [semut], Al 'Ankabuut [labah-labah] dan An Nahl [lebah].

Jadinya entry kali ini adalah untuk membandingkan perihal 3 haiwan kecil ini terhadap kehidupan manusia.
__________________________________________________________


SEMUT

Mereka menghimpun makanan sedikit demi sedikit tanpa berhenti. Dikatakan binatang ini dapat menghimpun makanan untuk bertahun-tahun. Padahal usianya tidak lebih dari setahun. Ketamakannya sedemikian besar sehingga ia berusaha - dan seringkali berhasil memikul sesuatu yang lebih besar dari tubuhnya.


LABAH-LABAH 

Sarangnya adalah tempat yang paling rapuh [ Al 'Ankabuut; 29:41], Ia bukan tempat yang aman, apapun yang berlindung di sana akan binasa. Bahkan si jantannya ditangkap untuk dimakan oleh labah-labah betina. Telur-telurnya yang menetas saling bergaduh sehingga saling memusnahkan. Inilah gambaran yang mengerikan dari kehidupan sejenis binatang.


LEBAH

Ia memiliki naluri yang dalam bahasa Al-Qur'an - "atas perintah Tuhan ia memilih gunung dan pohon-pohon sebagai tempat tinggal" [ An-Nahl; 16:68] . Sarangnya dibuat berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisien dalam penggunaan ruang. Yang dimakannya adalah serbuk sari bunga. Lebah juga tidak menompok makanan. LEBAH menghasilkan lilin dan madu yang sangat manfaat bagi kita. Lebah sangat berdisiplin, mengenal pembahagian kerja, segala yang tidak berguna disingkirkan dari sarangnya. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu. Bahkan sengatannya pun dapat menjadi ubat.


Melalui ketiga-tiga jenis haiwan tersebut, sikap kita juga dapat diibaratkan dengan haiwan tersebut

Ada yang berbudaya seperti 'SEMUT'. Sering menghimpun dan mengumpul harta, mencari ilmu yang tidak dimanfaatkan. Boros dan berpoya-poya adalah kesukaannya.


Entah berapa banyak pula jenis 'LABAH-LABAH' yang ada di sekeliling kita. Yang hanya berfikir: "Siapa yang dapat dijadikan mangsa"


Rasulullah s.a.w mengibaratkan seorang mukmin sebagai 'LEBAH'. Sesuatu yang tidak merosakkan dan tidak menyakitkan :" Tidak makan kecuali yang baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan jika menimpa sesuatu tidak merosak dan tidak pula memecahkannya"

Dan semoga kita menjadi ibarat LEBAH...


InsyaAllah ~ :D

Sumber : Layar Minda

__________________________________________________________

Tujuan saya kongsikan artikel seperti ini adalah supaya kita semua akan sentiasa ambil ikhtibar dengan apa yang ada di sekeliling kita. Tidak semua yang kita rasa buruk, adalah buruk semuanya. Mungkin ada jua sedikit kebaikan dalam keburukkannya. Tak gitu? hehe :D

Sesungguhnya setiap kejadian yang Allah 
cipta mempunyai maksud tertentu. 
Hanya manusia yang betul-betul 
menghayatinya akan faham tentang 
sesuatu kewujudan yang Allah 
cipta itu. ^.^

Sehingga jumpa lagi.

Assalamualaikum :)

3 comments:

OKje said...

Betul tu afrina.... dalam buruk tu mungkin ada pengajaran yg boleh kita cedok darinya!

sHaRiNa eLyaNa said...

:) ya Allah maha mngetahui

Nur Afrina said...

:OKje: benar sekali :) setiap kejadian ada maknanya~

:Sharina: betul :D